Over the rainbow, lergubbar och hjältinnor

Cristins vecka här i Xi´an gick väldigt fort, vi hann göra alla turistställena, besöka skolan, äta på Bbc-street och shoppa vid Kang Fu Lu. Jag har hört talas om denna shoppinggata, en del pratar om den med fasa i rösten, andra blir alldeles lyriska. Cristin och jag tillhör nog den sista kategorin! Gatan är inte jättelång men består säkert av ett tiotal femvåningshus fyllda med ALLT! Man kan fynda presentpåsar, pennor, block, armband, örhängen, prinsessklänningar, paraply, hårsnoddar, peruker, skor, kläder, nagelsaxar(finns affärer som bara säljer denna pryl...), handväskor, skyltdockor, gosedjur och så vidare i evighet... Tyvärr glömde jag kameran men jag återkommer i ämnet!
 
De sista dagarna av Cristins Kinaäventyr spenderade hon och jag i Peking medan Anders hade pappamys med småfröknarna Leandersson. Det var skolavslutning på torsdagen och där sjöng tjejerna så fint så fint "Over the rainbow" tillsammans med alla de andra barnen i PYP = förskolan - 6:an. Sen fick de gå fram och hämta sina betyg hos rektorn. Resten av helgen fick Signe och Astrid ta hand om pappa Anders istället för tvärtom. Hans förkylning bröt ut ordentligt och det slutade med besök hos doktorn. Ingen mykoplasma men något var det för han fick antibiotika och nu en vecka senare börjar han äntligen att pigga på sig. Det var på tiden, Anders har haft hosta/feber/nästäppa/ingen smak i en månad nu.
 
Så medan det var sjukstuga i Xi´an gjorde Cristin och jag Peking. Vi hade en lång lista med vad som skulle hinnas med, muren så klart, shoppa solglajjer till mamma Anita och vanliga till mig, äta Pekinganka, besöka Förbjudna staden, se Himmelska Fridens torg, fota Mao, göra manikyr och pedikyr och åka cykel i hutongerna (Pekings gamla stadsdelar). Vi klarade av allt utom ankan men så åt och drack vi ju gratis på hotellet, kände att vi hellre la de pengarna på en äkta fakepryl istället! Cristins bästa köp var nog hennes Mulberryväska för 600 kinapengar (mindre än en tiondel av priset på äkta varan), hennes systeryster har en riktig och det enda som skiljde var att Made in England-lappen satt på "fel" sida. Nu får vi se hur länge den håller...  Mitt bästa köp måste varit manikyren för 38 yuan, tjejen var supernoga och nagellacket satt som berget, var fortfarande snyggt efter en vecka!
 
 
Cristin i sina nya Guccibrillor och jag i mina Chanel, känns rätt att stå på folkets torg, framför den store kommunistledaren i fakelyxbrillor. Undra vad Ordförande Mao hade tyckt om Kinas utveckling? Enligt samme Mao är Cristin numer en äkta hjälte/inna, det är nämligen endast de som gått på den berömda muren som får kalla sig det! (Vad är då jag, efter tre gånger???) Sista bilden föreställer den inte så glamorösa leveransen av Louis Vuittonväskor, Ganttröjor, Peakjackor och allt annat äkta som de säljer på Pekings Silk market!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cristin

Ja, oj vad vi hann med!!! Tack för att du tog med mig på alla upplevelser!! <3
Skrattade gott när jag läste inlägget, haha! Tänk när vi satt där nere i garaget under jorden och skulle få köpa de ÄKTA fäjjk Mulberryväskorna! Upplevelse!!! Och du är som vanligt hård och besynnerlig!!! ;)
Skönt att kunna vara en hjältinna! Kommer underlätta min vardag enormt mycket!!
Och vi överlevde utan Pekinganka..... Men frågan är vad det var vi åt för konstigt i hutongerna!!! ;)
Snart ses vi i ett Sverige där man inte går i 10 cm kilklackar

2012-07-08 @ 18:48:16
Postat av: Cristin

Ja, oj vad vi hann med!!! Tack för att du tog med mig på alla upplevelser!! <3
Skrattade gott när jag läste inlägget, haha! Tänk när vi satt där nere i garaget under jorden och skulle få köpa de ÄKTA fäjjk Mulberryväskorna! Upplevelse!!! Och du är som vanligt hård och besynnerlig!!! ;)
Skönt att kunna vara en hjältinna! Kommer underlätta min vardag enormt mycket!!
Och vi överlevde utan Pekinganka..... Men frågan är vad det var vi åt för konstigt i hutongerna!!! ;)
Snart ses vi i ett Sverige där man inte går i 10 cm kilklackar, gjorda i plast, med bamsestora rosetter eller blommor, vi har inga konstiga små pluttiga klänningar som ser ut att vara för pensionärer, vi har slutat använda enorma hårkreationer och vet du.....
Framförallt så längtar vi efter er här!
.....men jag måste ändå säga att det är värt att åka och uppleva Kina!!! Mycket är fantastiskt!!

Kramar

2012-07-08 @ 18:51:08
Postat av: Anita

Oj,oj,oj....vad ni upplevde under C3:s dagar tilllsammans i kung Artur´s eget lilla kungarike!!!Skönt o höra att kungen e friskare o m lite Karlstad luft i lungorna snart kommer allt o bara bli bäst. Har fått info om en del av era upplevelser, mkt shopping blev de o en tusan till pruterska e du!!! Mina "glajjor" e kanon "ekta" Gucci o ser som en hök ska du veta. Hjältinnor e ni båda med allt det ni gjort tillsammans o lite till.C3 behöver ju inte plita ngn namnteckning längre på viktiga papper - ho har en egen stämpel - mäktigt!!! Välsignade e ni ju tusen ggr o evigt liv kommer ni oxå o ha - o sist men inte minst ett äventyr o minne för livet gav ni till henne hon C3:an som reste själv o fixade det galant m god vägbeskrivning av Kungen/Drottningen o även från Åsa. Ni är såååå välkomna hem till vårat bästaste Svedala...kram på er hela bunten från mig!!!

2012-07-09 @ 00:15:27
Postat av: Åsa

Vilka upplevelser! ...och vilka fina foton! Välkomna hem! Kram!

2012-07-10 @ 16:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0