P E K I N G

Den 2:e maj åkte Astrid, Signe och jag med mor, far och syster till Peking. Vi bodde på "Metsos" hotell enligt Anders rekomendationer. Hotellet var fint och billigt men FRAMFÖRALLT granne med Silkmarket. Jag var väldigt nyfiken på hur Peking hade förändrats sen mitt förra besök för femton (!) år sedan. En del var sig så klart likt, Himmelska Fridens Torg, Mao och Förbjudna staden till exempel men det mesta var annorlunda. Sist jag var där var det cyklarna som dominerade, tre- och fyrfiliga vägar med mängder av cyklister. Idag är det bilar istället! Silkmarket var också helt förändrat, 1997 var det en utomhusmarknad längs en gatstump idag är det ett femvåningskomplex med hur mycket (skräp) som helst att handla.

Redan första kvällen, efter en rejäl middag, gick vi på spaning bland alla stånd. Det fanns massor med roligt att köpa och nu börjar jag bli lite van vid prutandet också. Det hjälper att säga att man bor i Kina, då sänks priserna direkt och sedan kan man halvera dem en gång till. Så efter några timmar hade vi handlat Converse, sandaler, väskor, tenniströjor, leksaker och solglasögon i min styrka. De sistnämnda är jag otroligt nöjd med även om jag var skeptisk. "Optikern" tittade nämligen på mina vanliga glasögon och sedan fixade han solbrillorna på 30 minuter. Det du Cristin, hit måste vi igen och då ska jag pruta stenhårt, 500 kr var lite väl mycket!



På torsdagen fixade Ida och pappa en tur till Kinesiska muren. Det finns flera delar att åka till, Badaling är mest känt och väldigt turistigt. Vi valde istället Mutyanyu, lite längre bort och enligt vår husbibel, Lonely Planet, lite färre turister. Det var ett bra val, med hjälp av linbana tar man sig ganska högt upp på muren med fantastisk utsikt. På hemvägen fick vi välja om vi ville besöka en silkesfabrik eller ett traditionellt, kinesiskt medicinskt center. Beställer man en tur här i Kina ingår det alltid något extra ställe dit ingen egentligen vill och där syftet är att få oss att göra av med pengar. Vi valde iaf det medicinska centret och medan vi fick fotmassage berättade en "läkare" om tankarna bakom traditionell kinesisk medicin. När allt var klart kunde vi få vår diagnos ställd och även köpa lite örter till te. En till två månders tedrickande skulle bota oss från alla krämpor! Då gör det väl inget att priset är hutlöst...



Vi hade tur med vädret hela tiden i Peking, i maj kan det komma in sandstormar från Gobiöknen men på oss sken solen från en klarblå himmel! Det var dock väldigt varmt runt 35 grader.

Under fredagen besökte Signe, Ida, mamma och pappa Förbjudna staden medan Astrid och jag promenerade runt lite. Vi skulle bland annat försöka hitta Dragonfly, en SPA-kedja här i Kina som är kännt för sina vackra lokaler och duktiga massörer. Fredag eftermiddag var det nämligen dags för Idas födelsedagspresent, hon hade valt fotmassage och pedikyr, Signe, mamma och jag följde med. Två timmars himmelsk behandling resulterade i mjuka, sköna och snygga fötter för oss alla fyra. Jag önskar verkligen att de hade detta underbara ställe i Xi´an!



Lördagen var sista dagen i Peking och sista dagen i Kina för mina föräldrar och syster, lite sorgligt men snart är det sommar och då ses vi igen. Medan pappa och Ida åkte cykelrikshaw i hutongerna, Pekings gamla statsdelar, shoppade, mamma, jag och tjejerna loss lite till på Silkmarket. Sen bar det iväg ut till flygplatsen och ett jobbigt avsked, speciellt Signe ville absolut inte åka till Xi´an, hon ville bara med mormor och morfar hem till Sverige.

När vi landade i Xi´an blev vi mötta av Anders, han hade landat en halvtimme tidigare.


Kommentarer
Postat av: Anita

Åh va vi har längtat efter inlägg på din blogg o nu bara "sprutade" det flera berättelser. Vilka äventyr du/ni gjort m mor, far o systeryster - de var säkert fyllda av tjing tjong Kinaland innan de återvände till KALLA Svedala.Här bara väntar o väntar o väntar en viss dotter på om hon blir accepterad som ytterligare en "Arturbrud" att träda in i erat hem!! Kineserna är kanske inte så kräsna bara ngt vi tror. C2 är även engagerad m hotellsök, o jag tror att hon har ngt på G. Här hos oss i Sunne är allt som mest just nu, det värderas o bedöms till höger o vänster. IUP, samtal,inlämning till "jektorn", organisation som utvärderas o organisation som ska värderas inför ett nytt läsår, vem ska vara var o vem ska ha den klassen.....allt detta får du bara tänka en snabb tanke kring o sen fortsätta njuta på erat äventyr!!! Må så gott o vi önskar oss en del av er värme, kram kram från mig till er alla!!!

2012-05-15 @ 14:53:01
Postat av: Cristin

WAOW! JAg vill shoppa shoppa SHOPPA! Och naturligtvis se alla sevärdigheter med! Kommer bli en helt fantastisk resa! Och det kan ju vara så att vi bor på Hilton...så klart! ;-)

Visumet är under behandling, och vem vet kanske släpper de in mig! Tänk om de inte gör det, buhu!

Klättra på muren å handla converse å brillor, verkar ju kanon! HAr ju min "Shopping i Peking"-bok med lite spännande adresser! Bra att du tränar på att pruta A-K, för då vet du ju hur du ska hjälpa mig!!!!!!! ;-)

KRAM...(nu ses vi snart.....galet spännande!!!)

2012-05-15 @ 18:26:48
Postat av: Åsa

Instämmer med ovanstående Sunnebrudar! TACK för blogguppdatering! Jag vill också shoppa massor, men hur ska jag få hem allt? Skeppa det? ;-) Säger som C: Ses snart, och då menar jag JÄTTESNART!! Mindre än två veckor!

2012-05-16 @ 21:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0