Wacky Wednesday och Sverigebesök

Äntligen fungerar internet igen! Efter några dagar i isolering kan vi nu andas ut och se Biss och Kajs på Bolibompa, Skypa, maila, titta på nyheter och allt annat som behövs för att hålla humöret uppe och hemlängtan i schack!

Alla nära och kära som har fyllt år, 5, 11, 40 och allt där emellan, ni som har fått barn och du som korsat stora hav alldeles på egen hand. Stort, stort, grattis!!! Vi tänker mycket på er därhemma, Astrid har just nu en väldig hemlängtan. Vi tittar på kort, ser Loketfilmen och pratar om vad roligt det ska bli med vårens/sommarens besök.

På onsdagen hade Signes och Astrids klass Wacky Wednesday, de har precis jobbat med en bok som heter så och handlar om en pojke som vaknar till en dag då allt är tvärtom. Tjejerna hade valt att ta på sig kläder som inte passar ihop, vinterstövlar och solhatt. Fröknarna hade klätt ut sig så att vi inte kände igen dem och dessutom hade de möblerat om helt och hållet i klassrummet. Till lunch åt alla barn frukost! Det var trötta men nöjda barn som gick hem den eftermiddagen. Susanne och jag passade på att åka in till stan tillsammans med Linda, mamma till Signes och Astrids kompis Sophia. Det finns en frisör i Xi´an som bleker hår på västerländskt vis och nu tyckte Susanne att det var dags för henne att prova på detta. Det tog 3,5 h men resultatet blev jättefint och Susanne var nöjd. Under tiden gick Linda och jag i affärer och på den muslimska marknaden, Linda kommer från Kina men har emigrerat till USA. Det var väldigt praktiskt att ha med henne när man skulle pruta...



I söndags fick vi besök av Pontus, Rasmus, Annika och Per-Johan från Karlstad. Annika jobbar till vardags på Karlstads universitet men är under en månad gästföreläsare här i Xi´an. Pontus och Rasmus är ungefär lika gamla som Signe och Astrid. Det var verkligen jättekul att få träffa svenska kompisar och visa hur vi har det här i vårt område. Eftermiddagen spenderades ute i sommarvärmen på Barbecuestreet, familjen Skogsberg var också med. Vi fick hårt tunnbröd, lakrits, påskgodis, kaffe och 3 l fryspåsar, underbart med lite svenska smaker. Det är svårt att få tag på gott bröd här så tjejerna festade loss på tunnbrödet på kvällen.



Nu ska jag ta och sätta igång med packandet inför vår resa till Shanghai imorgon. Vi ser fram emot att se nya saker, åka världens snabbaste tåg (?), vara lediga tillsammans och förhoppningsvis hitta lite roligt att shoppa.






Kommentarer
Postat av: mormor

Tack för nya bilder och det är så roligt att läsa det du skriver.Gråter en skvätt gör jag alltid för jag längtar så efter er.Hoppas ni får det riktigt bra i Shanghai.



Många många kramar från mig.

2012-03-29 @ 12:14:02
Postat av: Rebecka Nygren

Wacky Wednesday låter roligt! Vilken kul idé att introducera på en skola!



Jag är superavundsjuk på resan till Shanghai, har alltid velat se den staden! Hoppas att ni har det bra och njuter av resan (och att ni har möjlighet att ta lite bilder i Shanghai!).



Hälsningar från Rebecka + resten av familjen Nygren

2012-04-01 @ 18:42:10
Postat av: Åsa

Håller med föregående talare! Omvänd dag vore toppen i skolan! Försökte införa baklängeskalas när Oscar fyllde år, men det gick sådär. Han ville ha maskeradkalas som de senaste tre åren!



Min visumansökan är nu postad. Hoppas jag kan bidra med lite mindre hemlängtan när jag kommer. Jag tar med mig tre liters plastpåsar och dyker upp :-). Kram från Åsa

2012-04-01 @ 21:32:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0