En riktigt bra vecka!

Hela familjen har haft en riktigt bra vecka, tyvärr har Anders spenderat den i en annan del av Kina. Resultatet av hans resa blev dock väldigt bra och nu ska han vara på hemmaplan ett tag, skönt! Tjejerna trivs äntligen i skolan, det är inga problem att gå upp på morgonen och när jag lämnar dem har de inte ens tid att kramas. Det känns fantastiskt och gör att jag kan njuta av mina dagar istället för att oroa mig för hur de har det. Vi har dessutom bestämt att lådorna ska stanna kvar i Sverige, vi har fått gardiner till tjejernas rum och en ny A yi som vet hur man städar. Allt börjar falla på plats...



Det här är Lisa (Signes docka) och Selma (Astrids docka). Lisa pratar lite engelska och älskar att äta banan, Selma däremot jollrar mest. Tjejerna och jag hade shoppingdag i lördags medan Anders flög hem från Changde. De har längtat så efter sina dockor, Linn och Alma men eftersom de ska stanna i Sverige fick vi ju leta reda på nya bäbisar! Nu saknas bara dockvagnarna!



Tisdag förmiddag åkte Susanne, Liz och jag till tygmarknanden. Jag ville ha nya lakan och varsitt täcke till Anders och mig. Vi hade allt det där i lådorna men nu blev det till att shoppa nytt istället. Jag tycker verkligen om att gå runt och titta på alla fantastiska tyger, det finns så mycket vackert. Mittenbilden föreställer Liz när hon viker ihop tyget till våra nya lakan. Det var en spännande och rolig upplevelse att se Liz pruta och förklara vad vi ville ha. När vi åkte tillbaka på fredagen visste vi faktiskt inte vad vi skulle få. Kinesiska är inte helt lätt och försäljaren trasslade till det. Susanne och jag hade beställt likadana uppsättningar men olika tyg. Dessutom ville Susanne ha fyra örngott medan jag bara ville ha två. Det gick ganska bra... Inga örngott till Susanne och sex till mig. Men Liz fixade så att de sydde det Susanne ville ha medan vi stod och väntade. Så nu sover vi i nya, snygga lakan! Anders och jag behöver dessutom inte dela täcke längre.



På torsdagen hade Xi´an Women´s club lunch på ett alldeles sprillans nytt hotell. Det skulle bjudas på gratisbuffé och överraskningar. Klart man måste med! Det fanns mat från alla världens hörn. Eftersom Anders alltid kommer hem från sina olika trippar runt om i Kina och berättar om all exotisk mat han stoppar i sig (sköldpadda, ankkinder, anktunga m.m.) tänkte jag faktiskt att jag också borde vara lite modig. Det blev sniglar och gåslever. Det smakade riktigt gott, speciellt sniglarna! Efter lunchen fick alla som ville manikyr. De hade osannolika lösnaglar med dekorationer av cernitlera, den ena fulare än den andra. Vad sägs om nallebjörnar, döskallar eller baseballkepsar?!?



På fredagen blev det sommar, det firade Astrid, Elin, Signe och Eric med en picknick på vår gård.



Söndagspromenad i vårt område. Magnolian blommar, det är alldeles, alldeles underbart! Meningen var att vi skulle fått besök av en familj från Karlstad som är här och arbetar i en månad. De har två killar i Signes och Astrids ålder, tjejerna såg verkligen fram emot detta. Tyvärr hade de fått magsjuka, vi får helt enkelt göra ett nytt försök nästa söndag. Det är bara att hålla tummarna för att de snabbt blir friska och att vädret är lika härligt.



Söndagslunch, tjejerna provade en kinesisk variant av pannkaka. Riktigt gott! Anders och jag hade planerat att äta vår lunch i solen på barbecuestreet. Där träffade vi flera familjer från skolan, så det blev en rolig lunch för barnen och trevligt prat för oss vuxna. Lunchen för hela gänget kostade 240 kronor, det är överkomligt!



Kommentarer
Postat av: Anita

Härligt "uppsats" om livet i Kina, kanske tur för mor i huset att en del av lådorna aldrig kommer till er...tänk va kul o köpa nytt nu måste ni ju det!!!! Frun ser oxå ut att trivas i "finfru" miljö o vem skulle inte det, hade de kattmotiv till naglarna kanske jag med ska ta mig en tur!!!

Underbart att tjejerna trivs m sin skola o de nya bebisarna som de får tjusa med nu. Se till o fixa dockvagnar....klart de måste få det till sina små dolls. Tror att ni kan få ihop nya lådor o ta med hem kanske lättare än o få era Sverige lådor till Kina-landet!!! Köp på dig massa sängkläder så kan du ha försäljning när ni kommer tillbaka!Vi saknar dig/er så klart o speciellt jag är en hel del avundsjuk på all magnolia (vackra bilder)...fortsätt o må gott det gör vi faktiskt här i svala norden! Våren e på G, tussilago o videkissar får vi hålla till godo med....men det kommer mera vårigt även till oss. STOR bamsekram till dig o de dina från mig!!!

2012-03-20 @ 10:28:34
Postat av: [email protected]

Hej på er allihop!

Tack för en trevlig berättese om ert liv i Kina.

Mamma/farmor/svärmor hälsar och tycker det känns så tryggt och gott när hon hör att ni mår bra. Speciellt när tjejerna tycker att skolan är bra och rolig att gå till.

Och vilken härlig lyxhustrutillvaro du har Anna-Karin, njut så mycket du kan av den!!!

Hälsa till min lillebror och ge honom en stor kram.

Martin N. har nu kommit till Argentina efter sin ensamsegling från Antarktis, DET känns väldigt skönt ska jag säga! Han mår bra och har mycket att berätta om.

Vi har varit i Gbg. och hälsat på Ofelia, hon var söt som socker!

Kramar till er alla.

2012-03-20 @ 19:05:29
Postat av: Åsa

Fantastiska bilder! Jag har nu varit i Sunne några dagar! Jag tror bestämt rektorsutbildningen kom med våren! Igår var det 17 grader! Jag var i Sunne tre dagar och sprang (!) två kvällar. Inte långt och inte snabbt, men ändå :-).



Har du fått mitt mail om visumbrev?



Kram, kram kära du och de dina! Åsa

2012-03-22 @ 22:00:39
Postat av: maria johansson

Tjohej har varit lite slarvig med att läsa bloggen på ett tag men det verkar som ni hittat en härlig kinarytm i vardagen. Så skönt att tjejerna trivs så du slipper oroa dej. Kan den andra Karlstad familjen prövat sniglar så magen pajjade??? Jag fick nästan tillbaka min magsjuka när jag läste vad du stoppar i dej ;). Du är allt bar tuff som törs.

Stooor kram från Butorp

2012-03-27 @ 09:50:39
Postat av: carin

hej hör av dig så vill jag fråga en sak!mvh carin

2012-03-31 @ 21:21:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0