Student of the week

Det har varit några dagar med riktigt tråkigt Xi´an-väder men idag känns det som om det äntligen har vänt. Smoggen har lättat, dammet har lagt sig och solen värmer! Vi har jag läst om sportlovsfirande värmlänningar som intar kaffet vid solväggen och blivit väldigt avundsjuka men nu tror vi återigen på vår!

I veckan har hemmafrun fått gå på Chat and wine, tygmarknad och ljusförsäljning. Det bor en jättegullig amerikanska, Liz, i vårt område och i tisdags kväll bjöd hon in till Chat and wine. Väldigt, väldigt trevligt, vi var åtta kvinnor från Kina, USA, Frankrike och Sverige som åt amerikansk pecannötpaj, drack franskt vin och pratade om livet som expat. Liz har vanan inne hon har bott i Kina i flera år! Målet med kvällen var att starta en bokklubb, jag MÅSTE ju bara ha en! (Som ni förstår kära svenska bokklubbsvänner så saknar jag er mycket, mycket, mycket!)

Tygmarknaden var fantastisk, massor av stånd som sålde alla möjliga tyger. Jag var där med Liz och Anisha från USA och de skulle köpa sängkläder. Man väljer tyg i ett stånd, försäljaren har massor av bilder med exempel och sedan syr hans skräddare upp allt medan man väntar. Det blir definitivt fler besök och då ska jag ta med mig kameran!

Liz måste ju fylla sina dagar så när hon inte ordnar trevliga vinkvällar eller köper snygga lakan så säljer hon doftljus från USA. Hela vår lägenhet luktar just nu rena lakan!

Anders har också haft en trevlig vecka, måndagen var han ledig eftersom han jobbat en söndag för några veckor sedan. Även torsdagen blev en hemmadag, fast då jobbade han. Fem minuter innan han skulle gå hem på onsdagseftermiddagen fick han reda på att kontoret var stängt under torsdagen. Ingen elektricitet! Ledig torsdag = jobb lördag. Tack vare internet kunde Anders dock rädda helgen! En annan spännande upplevelse var besöket hos frisören. Med tanke på priset, 20 kronor, var det ett helt acceptabelt resultat.

Veckans stora händelse inträffade idag, fredag. Signe har haft några jobbiga veckor i skolan, hon tycker inte att hon förstår och det har blivit mycket gråt. Men i onsdags bestämde Signe och hon hennes gulliga fröken Georgina att nu räcker det. Redan på torsdagen märkte vi en skillnad, hon var sugen på att gå till skolan och pratade bara om allt roligt som skulle hända. Och idag på veckans skolsamling/Assembly fick finaste, lilla Signe Student of the week! Mamma grät och Signe var så lycklig. Miss Georginas motivering var: For being balanced and happy when she comes to school. She is making new friends, learning to communicate in English and adapting to the class routines. Well done! Det var en mycket stolt mamma som tog sin två fina prinsessor med sig hem för en härlig helg!  



Student of the week!



Fredagsmys


Kommentarer
Postat av: Mona-Lisa

Härligt att höra från er!

Duktiga lilla Signe!!!!

Du och ni fixar det här även om det är jobbigt många ggr

Ge alla en stor kram från oss i Brunnberg.

2012-03-02 @ 20:52:22
Postat av: Åsa Fyhr

Men åååååå! Sitter här med tårar i ögonen. Vilken duktig liten Signe! Krama henne extra från mig! Tur att jag har fått skypea med henne flera gånger redan.



Ellen var grymt nöjd efter senaste skypeträffen då hon bad Astrid visa sin napp! Tur att de små fröknarna håller reda på vad som är viktigt i livet!



Stor lördagskram! Nu har jag bokat biljett! 28/5 åker jag och 29/5 kommer jag fram!

2012-03-03 @ 16:59:29
Postat av: Rebecka Nygren

Åh vad roligt! Duktiga Signe som övervinner kulturkrockarna! :D



Kram från fam Nygren

2012-03-04 @ 13:39:28
Postat av: Anita

Härligt för Signe....borde kanske införas i P-bol????Inte alltid enkelt m ny miljö, härligt att du får dagarna o gå kör på böcker i Kina oxå - bra tidsfördriv...Självklart ska du/ni vara stolta föräldrar.Kram kram från ett soligt V-land!!!

2012-03-04 @ 14:58:35
Postat av: Anna-Karin

Tack! Ja, de är duktiga flickor som klarar av alla kulturkrockar. (Själv kan jag bli lite småtrött på allt nytt... o på kineser men det vet ju du allt om Rebecka! ;))Åsa du är sååå vålkommen OCH ni andra med!



Anita, jag tycker på riktigt att ni skulle införa Student of the week, lärarna är jättebra på att hitta rätt person varje vecka o sätta in stöttning och pushning när det behövs!



Kramar från Kinalandet

2012-03-04 @ 15:19:05
Postat av: Cristin

Så klart blir hon Student of the week!!!! Fina duktiga signe!!! Till och med jag fick rysningar å en tår i ögonvrån!!!! STOR kram till henne!!!



Och ja, veckans elev!!! Ska klura på det!!!!! ;)

KRAM

2012-03-04 @ 19:19:05
Postat av: mormor

Grattis till vår stora prinsessa. När vi ses i april

ska vi prata engelska. Mormor älskar dig och vad vi ska kramas när vi ses.

2012-03-05 @ 13:10:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0