Nu är våren kommen, nu är våren kommen...



Det har varit helt underbart väder i helgen, äntligen. Vi har väntat så, det har märkts på aktiviteten bland trädgårdsarbetarna att något har varit på gång men temperaturen har envist hållit sig kvar på nivåer runt noll. Och så poff, i lördags small det till, nästan 20 grader på eftermiddagen och en alldeles ljuvlig sol och faktiskt en aningens blå himmel. Vi får verkligen hoppas att det håller i sig för den 15:e mars stänger de av värmen i ALLA hus!

Trots att vädret var fint kunde vi inte riktigt njuta, Anders hade jobbat borta hela veckan och var tvungen att ge sig iväg igen på söndag morgon till ett annat bruk i en annan del av Tjing Tjong-landet. Dessutom insåg vi på fredagskvällen att de där himla lådorna från Sverige, fortfarande är kvar i Sverige! Man måste ha uppehållstillstånd i 365 dagar för att få ut godset men eftersom Anders kontrakt är på ett år och det tar en månad att få alla tillstånd så har vi inte nog med dagar... = inga lådor! Om vi skulle försöka få ut dem ändå kan resultatet bli att vi inte får dem alls. Byråkrati!!! Inga lådor innebär inga leksaker, böcker eller filmer till barnen, inga vår- och sommarskor, inga universitetsböcker till mig, alltså ingen c-uppsats o.s.v. Men som med allt annat anpassar man sig till situationen och gillar läget. Vi får väl ut och shoppa lite nu då! Passar bra att vi snart ska till Shanghai!

På söndagen hängde tjejerna och jag med familjen Skogsberg till Stora Vildgåspagodan. Det är ett stort område med alla möjliga förströelser, buddistiska tempel, köpcenter, restauranggator och fina promenadområden. Vi gick till Södra sjön, det var väldigt fint och välordnat med lekplatser, Mariebergsskogentåg, uthyrning av cyklar och MASSOR av människor. Om någon vecka när grönskan kommer igång på allvar blir det säkert mycket vackert runt sjön. Vi hann bara med en bråkdel, det kommer att bli fler besök hit!


Kommentarer
Postat av: Cristin

Ojdå! Ja, då får vi hoppas att det är vår på riktigt!!! Här har det varit underbart väder oxå!!! 13 grader idag! Me like!! Mysigt ni verkar ha det!!! Kramar

2012-03-12 @ 20:31:48
Postat av: IdaM

Åh körsbärsblommor! Min favvo, hoppas det finns lite kvar av dem i slutet på april :)



Synd där på lådorna... himla tur att det är så billigt ändå i Tjingtjong att inhandla nytt. Men säg till om det är något du, Anders eller barnen vill att jag, mor o far tar med oss när vi åker över. Böckerna du behöver för C-uppsatsen, är de ovanliga eller kanske jag kan låna dem på biblioteket?



Kram!

2012-03-14 @ 10:47:37
Postat av: Åsa

Lådor och byråkrati... Å så trist!



Du får gråta lite och sedan se det positivt att du får shoppa desto mera! Snart kommer jag och hjälper digmed den saken ;-).



Säger som din syter: Är det något jag kan bidra med att ta med, så säg till! Ska ju ha mycket plats i resväskan när jag kommer så att jag kan ha den full när jag åker hem ;-).



Tag hand om er! Kram! Åsa

2012-03-18 @ 15:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0